Het initiatief voor deze petitie is genomen door Ferry vd Broek. Ferry is inmiddels 37 en zijn betrokkenheid bij dit onderwerp komt met name uit zijn verleden als beroepsmilitair en algemene interesse in de Tweede Wereldoorlog.
Als 17 jarige besloot dienst in dienst te gaan bij de Koninklijke Landmacht. Daar had hij een chauffeursfunctie bij 41GNKcie en later werd hij schutter op een tank bij 11TKbat. Bij dodenherdenkingen van zijn regiment was hij altijd vrijwillig aanwezig. Toen een deel van zijn eenheid op uitzending ging, bood hij zichzelf aan voor de draagploeg in het geval één van de collega’s niet levend terug zou komen.
Het respect dat je dient te hebben voor mensen die hun leven laten voor hun vaderland, of dat hebben gedaan, is een wezenlijk onderdeel van wie Ferry is.

Het is dan ook niet meer dan logisch dat deze petitie nu is gestart. De bekladding van 4 mei 2026 was de druppel die de emmer deed overlopen. Het was het signaal dat er nu eindelijk iets gedaan moet worden aan de onachtzaamheid in de benadering van ons Nationaal Monument.
Deze petitie kan hopelijk het effect hebben dat er aanpassingen worden gedaan aan het monument. Enerzijds de fysieke afscheiding en anderzijds de kansen die er liggen voor educatie.
Teken jij de petitie ook?