Ons Nationaal Monument verdient beter
Lees hier onze ideeën en teken de petitie!

Manifest
Het Nationaal Monument op de Dam herdenkt meer dan 250.000 Nederlanders die stierven in en door de Tweede Wereldoorlog. Het herdenkt de Joodse gemeenschap die meer dan 100.000 van haar leden verloor. Maar ook leden van het verzet, Roma en Sinti, LHBTI´ers, hen die gediend hebben in het voormalige Nederlands-Indië en alle militairen die hun leven lieten in missies ver van huis.
Het Nationaal Monument is het heiligste nationale symbool dat ons land heeft.
Maar het staat er zonder bescherming waardoor iedereen er zomaar bij kan. Dat was ooit ook de gedachte toen het ontworpen werd maar de tijden zijn veranderd. De normen en waarden van zeventig jaar geleden zijn nu eenmaal anders en dat is elke dag te zien bij het Nationaal Monument.
Het Nationaal Monument, dat ons diepste collectieve verlies belichaamt, is in de dagelijkse omgang verworden tot een stuk straatmeubilair en even toegankelijk als een bankje in het park.
Dat kan en moet anders.
OnsMonument.nl vraagt om het Nationaal Monument de waardigheid en respect terug te geven die het verdient. Dat kan door het plaatsen van een nette afscheiding en het creëren van bescheiden barrières zoals een strook gras, een afscheiding van water of door het neerleggen van witte kiezelstenen. Dit geeft het Nationaal Monument de fysieke erkenning dat deze plek bijzonder is.
Het Nationaal Monument is van ons allen.
Laten we er vanaf nu ook zo mee omgaan.
Impressies

Afscheiding met gras
Het Nationaal Monument met een grasstrook.

Afscheiding met water
Het Nationaal Monument met water en eventueel een grasstrook.

Afscheiding met witte kiezel
Het Nationaal Monument met witte kiezels en eventueel een grasstrook.
Documenten

Manifest
Lees het manifest; een korte samenvatting van wat we willen bereiken.

Voorstel
Lees het uitgebreidere voorstel met daarin ook weerleggingen van kanttekeningen.

Petitie
Wil jij ook waardigheid teruggeven aan het Nationaal Monument? Teken de petitie!


